18 maart is WERELD recyclage dag

Waarom auto’s recycleren de beste oplossing is voor onze planeet

We zitten op een kantelpunt in de autogeschiedenis. Wagens met verbrandingsmotoren worden stilaan uitgerangeerd door hun geëlektrificeerde neven en nichten. In 2023 werden er in Europa voor het eerst meer 100% elektrische wagens verkocht dan dieselwagens. Het Europese marktaandeel van elektrische auto’s schommelt intussen rond de 15%. Dat klinkt als hoopgevend nieuws voor de toekomst van onze planeet, maar is het dat ook? Er zijn immers nuanceringen aan te brengen die het verhaal net iets minder rooskleurig maken. En wanneer je daarnaast een gezonde dosis realiteitszin in de redenering injecteert, dan word je verrast door de vaststelling ​ dat de gerecycleerde 2de handswagen de onverwachte held is van ons klimaatverhaal.

Een nieuwe (elektrische) wagen is voor velen onbetaalbaar

Er is een opvallende trend in autoland: de kleine, goedkope stadswagen wordt zo goed als niet meer geproduceerd. Een nieuw rapport van de Europese koepel van mobiliteitsorganisaties Transport & Environment toont aan dat wagenfabrikanten vandaag te weinig inzetten op betaalbare, compacte elektrische wagens. Omdat de winstmarges veel interessanter zijn op grotere wagens, leggen de fabrikanten vandaag hun eieren in dat mandje. Gevolg daarvan is dat van alle verkochte elektrische wagens, slechts 1 op 6 een compacte wagen is uit het ‘B-segment’. Bij wagens op fossiele brandstoffen is dat meer dan 1 op 3.

Meer dan de helft van de CO2-uitstoot van een voertuig wordt gerealiseerd bij de productie en tijdens het transport van een nieuwe wagen

Vraag aan de man in de straat waarom auto’s medeverantwoordelijk zijn voor de CO2-vervuiling van onze atmosfeer en minstens 95% zal de uitstoot van de wagen tijdens het gebruik aanwijzen als de grote boosdoener. Weinigen beseffen dat meer dan de helft van de totale CO2-uitstoot van een voertuig wordt gerealiseerd bij de productie en het transport van een nieuwe wagen naar zijn plaats van bestemming. Met andere woorden, je langverwachte nieuwe wagen die je mag gaan oppikken in de garage heeft op dat moment al zijn grootste vervuiling achter de rug. Door een 2de handswagen te kopen, kies je dus voor een duurzamer gebruik van grondstoffen, hoeven er minder nieuwe wagens te worden geproduceerd en daarenboven is 2de hands is ook veel goedkoper dan nieuw.

De rol van de autosector

De sector draagt de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat 2de handswagens op een transparante manier worden verkocht. Verkopers van 2de handswagens hebben een belangrijke rol bij het informeren van de consument, opdat die weet wat hij koopt en waaraan hij zich kan verwachten. Ze moeten alles doen wat nodig is om de wagen veilig en bedrijfszeker te maken en kopers alle nodige garanties te bieden. Zo is de consument er zeker van een correcte prijs te betalen voor een klimaatvriendelijke wagen.

Circulaire economie moet een label krijgen

Vandaag bestaan er al verschillende labels, vaak vanuit de fabrikanten, waarbij ze recente 2dehandswagens reconditioneren en opnieuw verkopen mét garanties. ​ De autoverkoop van de komende jaren zal deel moeten uitmaken van een circulaire economie, ook wanneer alle wagens elektrisch zijn, zullen we de gebruikte grondstoffen zo lang mogelijk moeten gebruiken.

Waarom roepen we geen onafhankelijk label voor alle gereconditioneerde toestellen in het leven? Dus niet enkel voor (recente) wagens, maar voor alle producten die we technisch perfect bruikbaar kunnen maken én met de nodige garanties voor de koper kunnen aanbieden? Het is door langer gebruik te maken van reeds bestaande toestellen dat we op grondstoffen besparen en de impact op onze planeet verkleinen. ​

The Reconditioning Center bij Cardoen

In 2021 richtte Cardoen het TRC op, The Reconditioning Center. In dit herconditionerings-centrum worden elke maand zo’n 1000 tweedehands auto’s onder handen genomen, zodat ze nog een tweede leven op de weg kunnen leiden. Elke tweedehandsauto die we verkopen wordt zorgvuldig en grondig gecontroleerd en hersteld als dat nodig blijkt. Door tweedehandswagens te reconditioneren, rijden ze langer rond en worden er dus minder nieuwe auto’s gekocht, geproduceerd en getransporteerd. Zo wordt de CO2-uitstoot en het verbruik van schaarse grondstoffen beperkt.

Bovendien zijn de onderdelen die we in het TRC monteren tweedehands onderdelen die we via partners ontvangen. Op deze manier verminderen we ook het afval van onderdelen.

Noot voor de redactie:

Kom je graag eens een kijkje nemen in het TRC bij Cardoen in Wilrijk, neem dan zeker even contact op.