Cardoen pakt als eerste in België uit met een garantie tot 10 jaar op alle wagens, nieuw en occasie!

9/11/2021, WILRIJK - Autosupermarkt Cardoen geeft haar klanten voortaan tot 10 jaar garantie op een bij hen gekochte wagen. De ervaring leert Cardoen dat bij de aankoop van occasies de betrouwbaarheid van de wagen, en de zekerheid die de verkoper geeft, van doorslaggevend belang zijn. België is momenteel vice-Europees kampioen als het aankomt op het aankopen van een nieuwe auto, en schuift ze ook sneller weer aan de kant. Dat blijkt uit een studie van ACEA, de European Automobile Manufacturers’ Association.1 In de productie en het transport van nieuwe wagens, zit bijna de helft van de totale CO2-uitstoot van een voertuig.  Cardoen wil dat veranderen en mensen aansporen om langer van hun wagen te genieten. Dat kan door gebruik te maken van hun nieuwe herconditioneringscenter in Wilrijk.

Belgen zijn vice-Europees kampioen als het aankomt op het kopen van een nieuwe wagen. Voor elke 1.000 Belgen, kopen er ieder jaar 37 een nieuwe wagen. Dat is liefst 68% meer dan het Europese gemiddelde. Enkel Luxemburgers kopen jaarlijks meer nieuwe wagens. Belgen vervangen hun wagen ook 21% sneller dan het Europese gemiddelde. Na gemiddeld 9.1 jaar schrijven we onze wagen definitief af. 1

Zorgeloos rijden

En daar wil Cardoen iets aan doen. Het belooft een garantie tot de 10de verjaardag van elke wagen uit hun stock. De autosupermarkt gaat 2dehandswagens herconditioneren en controleren waardoor ze langer op de weg kunnen blijven. Cardoen doet dat vanuit hun nieuw herconditioneringscenter  in Wilrijk.

Ivo Willems, co-CEO bij Cardoen: “Klanten die in onze nieuwe garantieformule van 10 jaar stappen, betalen een éénmalige kost van 549 euro. Zolang ze regelmatig bij ons op onderhoud komen, zal Cardoen die klanten tot de tiende verjaardag van de auto ontzorgen. Onze klanten zijn zeker van een goed onderhouden wagen, en wij kunnen een langetermijnrelatie uitbouwen met onze klanten, zodat als ze uiteindelijk nadenken over een nieuwe wagen, Cardoen meteen top of mind is bij hen.“

Minder CO2

Een geherconditioneerde wagen heeft ook nog andere voordelen. Zo zijn ze goedkoper dan nieuwe wagens. Ideaal voor wie geen al te grote portemonnee heeft. De nieuwe waarborg van 10 jaar geeft ook rust aan klanten. Het vermijdt onzekerheid en zware kosten.

Doordat we allemaal iets langer blijven rijden met onze huidige wagens, zouden we in ons leven één wagen minder moeten kopen. En dat zou dan weer een positief effect kunnen hebben op de CO2-uitstoot die nu nodig is bij het bouwen van een nieuwe wagen. Door het herconditioneren van een wagen, realiseren we een milieuwinst van 20 procent op uitstoot en grondstoffen die nergens anders gecompenseerd moet worden.

“In een ideale wereld zien we een wagen gedurende zijn leven tot 3 keer passeren in ons herconditioneringscenter. We kunnen die dan herconditioneren en terug aan de klant aanbieden. Dat zijn 3 nieuwe wagens die niet geproduceerd of getransporteerd moeten worden. Dat scheelt een berg in CO2-uitstoot, want de helft van de totale uitstoot van een wagen ontstaat nog steeds bij de bouw  en het transport van een nieuwe wagen.”

Tegen 2025 wil Cardoen 16.500 wagens per jaar kunnen herconditioneren. De opening van hun herconditioneringscenter en de bijkomende groei zou tegen 2025 ook voor zo’n 200 extra jobs moeten leiden bij de autosupermarkt.

1. Automobile Industry Pocket Guide 2021-2022, 2021, Engels, ACEA - European Automobile Manufacturers' Association